Muista D-vitamiini!

Päivä jatkuu ja auringonvalo lisääntyy. Lisääntyvästä valosta huolimatta riittämätön D-vitamiinin saanti on Suomessa yleistä. D3-vitamiinia syntyy iholla auringon UV-säteilyn vaikutuksesta ja tehokasta auringonvaloa saadaan Suomessa vain kesäkuukausina. Kaikki tarvitsevat D-vitamiinia, mutta erityisesti D-vitamiinin puutteen suhteen riskiryhmää ovat vastasyntyneet ja muut lapset, vanhukset, laitospotilaat, vegaanit ja tummaihoiset.

Riittävä D-vitamiinin saanti on tärkeää luuston kasvun sekä ylläpidon kannalta ja D-vitamiini yhdistettynä kalsiumiin estää vanhusten murtumia. Lisäksi D-vitamiini vaikuttaa ihmisen immuunipuolustukseen tehostamalla vastustuskykyä. D-vitamiinin puutoksen ja koronaviruksen aiheuttaman vakavan keuhkoinfektion yhteyttä on tutkittu ja Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri suosittelee D-vitamiinilisää koronavirusepidemian aikana kaikille yli 70-vuotiaille ja erityisryhmille.

Elimistö tarvitsee yhteensä 40 mikrogrammaa D-vitamiinia vuorokaudessa (ravinnosta tai ravintolisänä), jotta D-vitamiinipitoisuus veressä ei laskisi. Ravinnosta saatavat tärkeimmät D-vitamiinilähteet ovat vitaminoidut maitovalmisteet ja levitettävät ravintorasvat sekä kala. Suositeltava D-vitamiinin kokonaissaanti on yli 75-vuotiailla 20 µg vuorokaudessa ja kaikilla muilla 10 µg vuorokaudessa. Äidinmaidonkorviketta tai vieroitusvalmistetta saavilla lapsilla on omat suositukset korvikkeen tai vieroitusvalmisteen käytön mukaan.

Mistä sinun päivittäinen D-vitamiinin tarpeesi täyttyy? Kuvassa olevan Kouvan Sarvivaaran auringonvalo ei vielä riitä kattamaan tarpeitasi.

 

Farmaseutti Anne

Pudasjärven apteekki

 

Lähde: Tunturi S. Lääkärin käsikirja, Vitamiinit