Kuva Jyrkkäkoskelta Pudasjärveltä

SINKKI

Alkavan talven myötä flunssapöpöt ovat jälleen alkaneet kiertämään, ja erilaiset ikävät oireet kurkkukivusta nenän tukkoisuuteen vaivaavat taas monia meistä. Tunnetusti tärkein taudin aiheuttajia ehkäisevä keino on riittävä käsien pesu, ja hoitomuotona oleellista on riittävä lepo. Helpotusta flunssaoireisiin on mahdollista saada sopivilla itsehoitopuolen tuotteilla, minkä lisäksi monet tukeutuvat myös erilaisiin vitamiini- ja hivenainevalmisteisiin.

Yksi tärkeä hivenaine on sinkki, joka osallistuu useisiin elimistön toimintoihin.  Useissa tutkimuksissa on saatu viitteitä, että imeskeltävät sinkkitabletit voivat vähentää flunssan kestoa yli 30 %. Käytännössä tämä siis tarkoittaa jopa muutamaa vuorokautta. Suositeltava päivittäinen annostus sinkkiä on tällöin 80–90 mg, eikä tätä suuremmista määristä enää saavuteta lisähyötyä. Sinkin tulisi olla tableteissa sinkkiasetaattina.

Parhaimman tehon sinkkivalmisteesta saa, kun sen käyttö aloitetaan 24 tunnin sisällä flunssan ensioireiden ilmaantumisesta. Imeskelytabletteja otetaan ohjeen mukaisesti tarpeeksi usein, eikä käytön jälkeen syödä tai juoda ainakaan 10 minuuttiin, jotta vaikutus limakalvoilla kestäisi mahdollisimman pitkään. Näyttö sinkin tehosta on niin vahvaa, että sitä voidaan hyvin suositella kokeiltavaksi flunssan hoitoon.

Apteekin itsehoitopuolella on tarjolla runsaasti erilaisia sinkkivalmisteita. Osa tuotteista on tarkoitettu päivittäiseen käyttöön, ja EU:n komissio onkin yleisesti hyväksynyt sinkille useita terveysväitteitä. Sinkki esimerkiksi edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa, sekä vaikuttaa niin näön, ihon, kynsien, hiusten kuin luustonkin pysymiseen normaalina. Ravintolisänä sinkkiä voi turvallisesti käyttää 10 mg päivittäisenä annoksena, ja tätä suuremmat määrät on tarkoitettu ainoastaan lyhytaikaisesti flunssan oireisiin. Apteekissa kannattaa kysyä rohkeasti neuvoa, sillä autamme mielellämme sopivan sinkkivalmisteen valinnassa.

Talvea odotellen proviisori Lotta

marraskuu 2021

 

LÄHTEET

Hakkola J, Magga J. Sinkki. Lääketieteellinen farmakologia ja toksikologia. Kustannus Oy Duodecim, 2018. Artikkelin tunnus: lft00205. www.terveysportti.fi

Hemilä H. Zinc lozenges and the common cold: a meta-analysis comparing zinc acetate and zinc gluconate, and the role of zinc dosage. JRSM Open 8(5) 1-7, 2017. DOI:10.1177/2054270417694291

Liira H, Jousimaa J. Aikuisen flunssa. Lääkärin käsikirja. Kustannus Oy Duodecim 2021. Artikkelin tunnus: ykt00971. www.terveysportti.fi

Toiminnalliset terveysväitteet: Sinkki. Ruokavirasto, 2021. www.ruokavirasto.fi

 

 

Kevätaurinko paistaa parhaimmillaan, vaikka kevään etenemisessä hieman takapakkia onkin. Suojaamaton iho on altis auringonsäteiden haitoille. Tiedämme, että voimakkaan auringolle altistumisen myötä iho voi palaa ja ihosyövän riski suurenee, mutta aurinko altistaa myös muille sairauksille. Auringon UV-säteilyn myötä esimerkiksi ruusufinni voi pahentua tai kasvojen herpesinfektio aktivoitua. Kutinaa aiheuttava aurinkoihottuma ilmenee auringossa oleskelun jälkeen iholle ilmestyneinä pieninä näppyinä ja rakkuloina. Ihottumalle on tyypillistä, että se alkaa yleensä äkillisesti ja vaihtelee kestoltaan muutamasta päivästä pariin viikkoon. Aurinkoihottumaa esiintyy etenkin näin keväisin ensimmäisten aurinkoaltistusten yhteydessä suojaamattomilla ihoalueilla.

Vaatteet suojaavat auringon haitallisilta vaikutuksilta, mutta paljaaksi jäävillä ihoalueilla, kuten kasvoilla, käytetään aurinkosuojavoiteita suojakertoimella 30-50. Apteekistamme löytyy laaja aurinkotuotevalikoima kaikille ihotyypeille ja koko perheelle. Esimerkiksi ACO Sun Intolerance Lotion Spf 50 on kehitetty heille, joilla on taipumusta aurinkoihottumaan. Voide suojaa auringon aiheuttamalta ihoärsytykseltä ja rauhoittaa auringossa ärtynyttä ihoa. Tiesithän, että päivittäisessä ihonhoidossa aurinkosuojavoide on paras voide ryppyjen ja ihon ennenaikaisen ikääntymisen ehkäisemiseksi, sillä liiallinen altistuminen auringolle heikentää ihon kimmoisuutta ja elastisuutta. Tarkista siis oman päivävoiteesi suojakerroin. Nyt ACO aurinkosuojat tarjouksessa apteekissamme toukokuun ajan!

Kesää odottaen farmaseutti Anne

toukokuu 2021

Lähteet:

Airola K. Valo- ja valolääkeihottumat. Lääkärin käsikirja.

Siikamäki H., Kousa M. ja Lääveri T. Matkailijan iho-ongelmia. Lääkärin käsikirja.

ACO aurinko https://aco.fi/aurinko

 

 

 

Muista D-vitamiini!

Päivä jatkuu ja auringonvalo lisääntyy. Lisääntyvästä valosta huolimatta riittämätön D-vitamiinin saanti on Suomessa yleistä. D3-vitamiinia syntyy iholla auringon UV-säteilyn vaikutuksesta ja tehokasta auringonvaloa saadaan Suomessa vain kesäkuukausina. Kaikki tarvitsevat D-vitamiinia, mutta erityisesti D-vitamiinin puutteen suhteen riskiryhmää ovat vastasyntyneet ja muut lapset, vanhukset, laitospotilaat, vegaanit ja tummaihoiset.

Riittävä D-vitamiinin saanti on tärkeää luuston kasvun sekä ylläpidon kannalta ja D-vitamiini yhdistettynä kalsiumiin estää vanhusten murtumia. Lisäksi D-vitamiini vaikuttaa ihmisen immuunipuolustukseen tehostamalla vastustuskykyä. D-vitamiinin puutoksen ja koronaviruksen aiheuttaman vakavan keuhkoinfektion yhteyttä on tutkittu ja Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri suosittelee D-vitamiinilisää koronavirusepidemian aikana kaikille yli 70-vuotiaille ja erityisryhmille.

Elimistö tarvitsee yhteensä 40 mikrogrammaa D-vitamiinia vuorokaudessa (ravinnosta tai ravintolisänä), jotta D-vitamiinipitoisuus veressä ei laskisi. Ravinnosta saatavat tärkeimmät D-vitamiinilähteet ovat vitaminoidut maitovalmisteet ja levitettävät ravintorasvat sekä kala. Suositeltava D-vitamiinin kokonaissaanti on yli 75-vuotiailla 20 µg vuorokaudessa ja kaikilla muilla 10 µg vuorokaudessa. Äidinmaidonkorviketta tai vieroitusvalmistetta saavilla lapsilla on omat suositukset korvikkeen tai vieroitusvalmisteen käytön mukaan.

Mistä sinun päivittäinen D-vitamiinin tarpeesi täyttyy? Kuvassa olevan Kouvan Sarvivaaran auringonvalo ei vielä riitä kattamaan tarpeitasi.

 

farmaseutti Anne

Pudasjärven apteekki

tammikuu 2021

 

Lähde: Tunturi S. Lääkärin käsikirja, Vitamiinit