Kevätaurinko paistaa parhaimmillaan, vaikka kevään etenemisessä hieman takapakkia onkin. Suojaamaton iho on altis auringonsäteiden haitoille. Tiedämme, että voimakkaan auringolle altistumisen myötä iho voi palaa ja ihosyövän riski suurenee, mutta aurinko altistaa myös muille sairauksille. Auringon UV-säteilyn myötä esimerkiksi ruusufinni voi pahentua tai kasvojen herpesinfektio aktivoitua. Kutinaa aiheuttava aurinkoihottuma ilmenee auringossa oleskelun jälkeen iholle ilmestyneinä pieninä näppyinä ja rakkuloina. Ihottumalle on tyypillistä, että se alkaa yleensä äkillisesti ja vaihtelee kestoltaan muutamasta päivästä pariin viikkoon. Aurinkoihottumaa esiintyy etenkin näin keväisin ensimmäisten aurinkoaltistusten yhteydessä suojaamattomilla ihoalueilla.

Vaatteet suojaavat auringon haitallisilta vaikutuksilta, mutta paljaaksi jäävillä ihoalueilla, kuten kasvoilla, käytetään aurinkosuojavoiteita suojakertoimella 30-50. Apteekistamme löytyy laaja aurinkotuotevalikoima kaikille ihotyypeille ja koko perheelle. Esimerkiksi ACO Sun Intolerance Lotion Spf 50 on kehitetty heille, joilla on taipumusta aurinkoihottumaan. Voide suojaa auringon aiheuttamalta ihoärsytykseltä ja rauhoittaa auringossa ärtynyttä ihoa. Tiesithän, että päivittäisessä ihonhoidossa aurinkosuojavoide on paras voide ryppyjen ja ihon ennenaikaisen ikääntymisen ehkäisemiseksi, sillä liiallinen altistuminen auringolle heikentää ihon kimmoisuutta ja elastisuutta. Tarkista siis oman päivävoiteesi suojakerroin. Nyt ACO aurinkosuojat tarjouksessa apteekissamme toukokuun ajan!

Kesää odottaen farmaseutti Anne

toukokuu 2021

Lähteet:

Airola K. Valo- ja valolääkeihottumat. Lääkärin käsikirja.

Siikamäki H., Kousa M. ja Lääveri T. Matkailijan iho-ongelmia. Lääkärin käsikirja.

ACO aurinko https://aco.fi/aurinko

 

 

 

Muista D-vitamiini!

Päivä jatkuu ja auringonvalo lisääntyy. Lisääntyvästä valosta huolimatta riittämätön D-vitamiinin saanti on Suomessa yleistä. D3-vitamiinia syntyy iholla auringon UV-säteilyn vaikutuksesta ja tehokasta auringonvaloa saadaan Suomessa vain kesäkuukausina. Kaikki tarvitsevat D-vitamiinia, mutta erityisesti D-vitamiinin puutteen suhteen riskiryhmää ovat vastasyntyneet ja muut lapset, vanhukset, laitospotilaat, vegaanit ja tummaihoiset.

Riittävä D-vitamiinin saanti on tärkeää luuston kasvun sekä ylläpidon kannalta ja D-vitamiini yhdistettynä kalsiumiin estää vanhusten murtumia. Lisäksi D-vitamiini vaikuttaa ihmisen immuunipuolustukseen tehostamalla vastustuskykyä. D-vitamiinin puutoksen ja koronaviruksen aiheuttaman vakavan keuhkoinfektion yhteyttä on tutkittu ja Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri suosittelee D-vitamiinilisää koronavirusepidemian aikana kaikille yli 70-vuotiaille ja erityisryhmille.

Elimistö tarvitsee yhteensä 40 mikrogrammaa D-vitamiinia vuorokaudessa (ravinnosta tai ravintolisänä), jotta D-vitamiinipitoisuus veressä ei laskisi. Ravinnosta saatavat tärkeimmät D-vitamiinilähteet ovat vitaminoidut maitovalmisteet ja levitettävät ravintorasvat sekä kala. Suositeltava D-vitamiinin kokonaissaanti on yli 75-vuotiailla 20 µg vuorokaudessa ja kaikilla muilla 10 µg vuorokaudessa. Äidinmaidonkorviketta tai vieroitusvalmistetta saavilla lapsilla on omat suositukset korvikkeen tai vieroitusvalmisteen käytön mukaan.

Mistä sinun päivittäinen D-vitamiinin tarpeesi täyttyy? Kuvassa olevan Kouvan Sarvivaaran auringonvalo ei vielä riitä kattamaan tarpeitasi.

 

farmaseutti Anne

Pudasjärven apteekki

tammikuu 2021

 

Lähde: Tunturi S. Lääkärin käsikirja, Vitamiinit